Google+ Followers

Ahad, 22 September 2013

AKIBAT SUNTIKAN BCG,ANAK SAYA YANG JADI MANGSA..

ASSALAMULAIKUM DAN SALAM MESRA..

Apa khabar anda semua?Semoga kita semua dilimpahkan kerahmatan dan kerberkatan dalam menempuh kehidupan seharian..Kita semua tidak terlepas dari ujian yang maha esa..Tidak kiralah esok,kelmarin,bulan depan ataupun tahun depan,kita pasti akan diuji dalam bentuk kesedihan,kesakitan dan sebagainya..Kita manusia kerdil di hadapan Allah dan Allah s.w.t menguji kita mengikut kemampuan kita..

Saya melahirkan anak yang ke 2 secara normal di hospital kerajaan di negeri sembilan pada 24 Mei 2012..Anak saya masa itu dapat suntikan BCG ketika saya masih berada di wad dan di suntik oleh jururawat bertugas..Sebelum mereka beri suntikan itu,ada jururawat bagi penerangan tentang kebaikan nya..Saya pun setuju lah dan mereka terus membawa anak saya ke bilik untuk dicucuk..


Selepas usia anak saya masuk 5 bulan,baru saya perasan ada satu ketulan ataupun benjolan di bawah ketiak belah kiri..Memandang kan badan anak saya agak tembam masa itu,saya pun tak berapa perasan pula..Saya khabar perkara ini kepada suami dan suami saya pun tak tahu ketulan apa..Jadi saya pun google di intenet cari maklumat tentang ketulan di bawah ketiak..

Tapi malangnye tak banyak maklumat tentang ketulan ini..Semakin hari makin besar pula jadi saya dan suami terus ke Hospital KPJ Seremban untuk terima rawatan di sana..Selamat suami ada beli insurans untuk kami sekeluarga jadi soal kos perubatan tak payah nak fikir dah..


Beginilah rupa bengkak kan kelenjar dibawah ketiak anak saya ketika diperiksa oleh doktor..Setelah di periksa dan melakukan rawatan x-ray,anak saya di tahan untuk rawatan selanjutnya..Sepanjang anak saya ada bengkak kelenjar itu,anak saya tak pernah demam ataupun rasa sakit..


Walaupun tangan berbalut dan bengkak di ketiak,anak saya masih nampak sihat dan boleh bermain-main lagi..Bagus lah kan daripada menangis tak berhenti-henti,lagi tension kita di buatnya..

Menurut doktor wilson yang merawat anak saya,bengkak kan kelenjar di ketiak itu mungkin disebabkan suntikan BCG..Saya pun tak faham kenapa boleh jadi macam itu..Nurse yang suntik dulu tak pandai ke sampai jadi macam itu..Tapi benda dah terjadi,saya pun malas lah nak tanya macam-macam..Yang penting saya nak anak saya sihat,syukur alhamdulillah..


Anak saya harus di bedah dengan segera,takut nanah atau darah yang ada dalam ketulan merebak ke tempat lain..Kesian anak saya,usia masih muda dah kena operate..huhuuu..Anak saya dilarang minum dan makan selama 6 jam sebelum pembedahan dilakukan..Kesian sungguh anak saya,menangis nak kan susu..Saya tanya nurse,kenapa tak boleh bagi susu dekat anak saya..Nurse beritahu takut masuk dalam paru-paru jadi kes lain pula..Bila dah lapar,menangis-menangis anak saya tak dapat susu..Sedih saya melihat keadaan anak saya tapi apakah daya saya..Dalam keadaan lapar dan dahaga,anak saya tertidur dalam pelukan seorang ibu..


Ketika ini perasaan saya berdebar-debar saat memangku anak saya menuju ke bilik operation yang berada di tingkat bawah..Pertama kali masuk bilik ot macam bagi nyawa pula..Pakar bius ada datang berjumpa saya menerangkan tentang pembedahan anak saya ini dan insyallah,dia kata semuanya akan selamat..Sebelum meninggal kan anak saya yang sudah baring di bilik,saya sempat berbisik di telinga anak saya yang mama tunggu khairin kat luar dan mama sayang sangat dekat khairin..Rasa macam biarlah saya saja yang kena operate bukannye anak saya tapi yang sakit anak saya..huhuuu


Selama sejam anak saya didalam bilik ot,akhirnya doktor Lee pakar bedah anak saya keluar dengan senyuman memberitahu anak saya selamat di bedah..Ya Allah,syukur alhamdulillah Allah s.w.t dengar doa saya..Terus lega hati saya sebab dari anak masuk untuk operate,saya tak putus-putus berdoa semoga semuanya selamat..Tak sabar saya nak melihat anak saya yang saya rasa macam bertahun-tahun terpisah..Sepanjang anak saya di bilik ot,saya tak menangis pun..Bukannya tak ada perasaan tapi entah lah memang tak keluar pun air mata..hihiii..Mungkin saya jenis yang tabah dan redha dengan ujian Allah s.w.t dan yang paling penting Allah s.w.t ada bersama-sama dengan kita..

 
Inilah bendanya yang berada dalam bengkak kan kelenjar dalam badan anak saya..Ada darah,nanah,cebisan daging,macam air pun ada juga..Benda ini nurse bawa ke makmal untuk uji kaji..Selepas anak saya sudah sedar,doktor sekali lagi melarang anak saya untuk menyusu..Kena tunggu 6 jam lagi baru anak saya dapat minum..Memandangkan anak saya menyusu badan sepenuhnya,saya terpaksa pam bagi mengelak saya pula yang sakit nanti..

Hasil dari ujian makmal yang di jalankan,benda yang terdapat dalam bengkak kan itu sejenis bakteria tubercule bacillus untuk merawat penyakit tibi..Ya Allah,sekali lagi saya terkedu dengar keputusan dari makmal..Maknanya betul lah kerana suntikan BCG anak saya yang kena sebab tujuan suntikan BCG ini untuk mencegah penyakit tibi bila kita pergi ke negara lain..

Anak saya harus mengambil sejenis antibiotik selama 2 minggu khusus untuk membunuh kuman dari merebak ke tempat lain..Doktor juga memberi saranan untuk datang ke hospital seminggu sekali untuk memantau kesihatannnya..Masa pembedahan hari itu,doktor tidak jahit tempat bekas operate sebab menurut doktor luka didalam kena bersihkan dulu takut ada nanah..Bila dah jahit tapi di dalam masih bernanah,macam mana nak bersihkan..Lagipun luka itu akan tertutup sendiri sebab ada isi baru akan tumbuh..

Setiap hari rutin saya membawa anak saya ke hospital untuk mencuci luka sehingga luka itu benar-benar tertutup sendiri..Lebih kurang 3 minggu saya ulang alik setiap pagi dan setiap kali cuci anak saya akan menangis...Sedih dan pilu hati seorang ibu melihat nurse mencuci luka anak saya..Tapi apa daya saya,hanya mampu memujuk supaya dia berhenti menangis..

Sekarang sudah 9 bulan berlalu di mana anak saya di operate pada bulan akhir bulan November tahun lepas..Sekarang anak saya membesar dengan sihat dan semakin lasak..Kali terakhir saya datang berjumpa doktor wilson yang merawat anak saya,luka jahitan sudah tertutup sepenuhnya dan tiada tanda-tanda akan muncul kembali..Antibiotik yang anak saya makan dulu itu pun untuk mencegah bengkak kan kelenjar datang kembali...

Bagi anda yang rasa ada kelainan di badan anak anda,cepat-cepat lah buat pemeriksaan di klinik berhampiran..Insyallah,tiada apa-apa cuma doktor akan melakukan pembedahan kecil bagi mengeluarkan cecair yang ada di dalam bengkakkan itu..

Bagi anda yang mencari pakaian untuk hari raya haji nanti,jom intai-intai di fanpage saya https://www.facebook.com/RiznLailaCollection untuk melihat koleksi baju kurung dan tshirt muslimah..

Bye-bye..


Salam Mesra 
    Lela


 













14 ulasan:

  1. Gerun mendengarnya. Alhamdulillah, segalanya dah selamat. Pasti ada hikmahnya...

    BalasPadam
  2. alhamdulillah kak..anak dh semakin baik..lagi gerun kalo masuk bilik pembedahan..takut sangat...

    BalasPadam
  3. apa punca sbnr? anak kena ketulan tu?
    vaksin xikut sukatan?
    vaksin expired?
    atau handling nurse masa tu yg xbetul?
    seriauu sy bc..sedih pun ada

    BalasPadam
  4. nasib baik bakteria tu tak sempat merebak jauh..
    sedih baca, terbayang perasaan sedih dan sayang ibu yang merasakannya
    ape2 pun semoga anak cepat sihat dan semakin sihat.. :)

    BalasPadam
  5. Wan rokiah : pasal suntikan BCG...tak tahu lah akk mcmmaner boleh jadi mcm tu..tapi saya rasa cara handling nurse tu tak betul kot..ke dlm sangat cucuk nya..
    Syakira Razak : alhamdulillah...masih terbayang lagi masa anak kene puasa minum susu sebelum kene operate..menangis sampai tertido..huhuuu..hati ibu mane tak sedih..

    BalasPadam
  6. Baru sempat baca, ya Allah..betapa kuatnya sis..kalau saya harus rasa nak marah nak saman aje

    apa-apa pon lega anak dah selamat

    BalasPadam
    Balasan
    1. setiap hari saya risau tengok bengkak kan tu semakin besar..tapi alhamdulillah,yang penting anak selamat dan sihat kembali..tak payah saman,,hospital kerajaan mmg mcm tu..cuai..

      Padam
  7. anak saya pn ad gak cam ketulan bwah ketiak 2,tapi xbesar sgt..

    BalasPadam
  8. Makin lama nnt makin besar sis..lebih baik wat rawatan cepat..

    BalasPadam
  9. ank saya pn ad bengkak cmtu bwh ketiak.. masih kecil sb sy tuam2.. anak sy bru nk masuk 2 bln.. g klinik doc g surt refer pakar kanak2 di HTAR klang. hope xda pape.. xmmpu untuk tempoh situasi mcm sis yang mampu menahan diri bila anak tpaksa dibiarkan berpuasa 12 jam.. sgt mnikam di hati seorang ibu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bole sy tau apa update anak sis lepas jumpa pakar kanak2?

      Padam
  10. Anak saya pun ada ketulan bawah ketiak sbb bcg and doc advise supaya operate n buang.. Nk tnya berapa lama ye anak sis kena mkn antibiotik tu? Kena makan ubat TB x?

    BalasPadam
  11. Saya pula yg risau mendengarnya. Anak saya pun ada ketulan mcm tu jga.

    BalasPadam
  12. Boleh tunjukan gmbr sbb xdpt buka.. Sbb nk tgk sama x mcm anak saya

    BalasPadam