Google+ Followers

Ahad, 22 September 2013

AKIBAT SUNTIKAN BCG,ANAK SAYA YANG JADI MANGSA..

ASSALAMULAIKUM DAN SALAM MESRA..

Apa khabar anda semua?Semoga kita semua dilimpahkan kerahmatan dan kerberkatan dalam menempuh kehidupan seharian..Kita semua tidak terlepas dari ujian yang maha esa..Tidak kiralah esok,kelmarin,bulan depan ataupun tahun depan,kita pasti akan diuji dalam bentuk kesedihan,kesakitan dan sebagainya..Kita manusia kerdil di hadapan Allah dan Allah s.w.t menguji kita mengikut kemampuan kita..

Saya melahirkan anak yang ke 2 secara normal di hospital kerajaan di negeri sembilan pada 24 Mei 2012..Anak saya masa itu dapat suntikan BCG ketika saya masih berada di wad dan di suntik oleh jururawat bertugas..Sebelum mereka beri suntikan itu,ada jururawat bagi penerangan tentang kebaikan nya..Saya pun setuju lah dan mereka terus membawa anak saya ke bilik untuk dicucuk..


Selepas usia anak saya masuk 5 bulan,baru saya perasan ada satu ketulan ataupun benjolan di bawah ketiak belah kiri..Memandang kan badan anak saya agak tembam masa itu,saya pun tak berapa perasan pula..Saya khabar perkara ini kepada suami dan suami saya pun tak tahu ketulan apa..Jadi saya pun google di intenet cari maklumat tentang ketulan di bawah ketiak..

Tapi malangnye tak banyak maklumat tentang ketulan ini..Semakin hari makin besar pula jadi saya dan suami terus ke Hospital KPJ Seremban untuk terima rawatan di sana..Selamat suami ada beli insurans untuk kami sekeluarga jadi soal kos perubatan tak payah nak fikir dah..


Beginilah rupa bengkak kan kelenjar dibawah ketiak anak saya ketika diperiksa oleh doktor..Setelah di periksa dan melakukan rawatan x-ray,anak saya di tahan untuk rawatan selanjutnya..Sepanjang anak saya ada bengkak kelenjar itu,anak saya tak pernah demam ataupun rasa sakit..


Walaupun tangan berbalut dan bengkak di ketiak,anak saya masih nampak sihat dan boleh bermain-main lagi..Bagus lah kan daripada menangis tak berhenti-henti,lagi tension kita di buatnya..

Menurut doktor wilson yang merawat anak saya,bengkak kan kelenjar di ketiak itu mungkin disebabkan suntikan BCG..Saya pun tak faham kenapa boleh jadi macam itu..Nurse yang suntik dulu tak pandai ke sampai jadi macam itu..Tapi benda dah terjadi,saya pun malas lah nak tanya macam-macam..Yang penting saya nak anak saya sihat,syukur alhamdulillah..


Anak saya harus di bedah dengan segera,takut nanah atau darah yang ada dalam ketulan merebak ke tempat lain..Kesian anak saya,usia masih muda dah kena operate..huhuuu..Anak saya dilarang minum dan makan selama 6 jam sebelum pembedahan dilakukan..Kesian sungguh anak saya,menangis nak kan susu..Saya tanya nurse,kenapa tak boleh bagi susu dekat anak saya..Nurse beritahu takut masuk dalam paru-paru jadi kes lain pula..Bila dah lapar,menangis-menangis anak saya tak dapat susu..Sedih saya melihat keadaan anak saya tapi apakah daya saya..Dalam keadaan lapar dan dahaga,anak saya tertidur dalam pelukan seorang ibu..


Ketika ini perasaan saya berdebar-debar saat memangku anak saya menuju ke bilik operation yang berada di tingkat bawah..Pertama kali masuk bilik ot macam bagi nyawa pula..Pakar bius ada datang berjumpa saya menerangkan tentang pembedahan anak saya ini dan insyallah,dia kata semuanya akan selamat..Sebelum meninggal kan anak saya yang sudah baring di bilik,saya sempat berbisik di telinga anak saya yang mama tunggu khairin kat luar dan mama sayang sangat dekat khairin..Rasa macam biarlah saya saja yang kena operate bukannye anak saya tapi yang sakit anak saya..huhuuu


Selama sejam anak saya didalam bilik ot,akhirnya doktor Lee pakar bedah anak saya keluar dengan senyuman memberitahu anak saya selamat di bedah..Ya Allah,syukur alhamdulillah Allah s.w.t dengar doa saya..Terus lega hati saya sebab dari anak masuk untuk operate,saya tak putus-putus berdoa semoga semuanya selamat..Tak sabar saya nak melihat anak saya yang saya rasa macam bertahun-tahun terpisah..Sepanjang anak saya di bilik ot,saya tak menangis pun..Bukannya tak ada perasaan tapi entah lah memang tak keluar pun air mata..hihiii..Mungkin saya jenis yang tabah dan redha dengan ujian Allah s.w.t dan yang paling penting Allah s.w.t ada bersama-sama dengan kita..

 
Inilah bendanya yang berada dalam bengkak kan kelenjar dalam badan anak saya..Ada darah,nanah,cebisan daging,macam air pun ada juga..Benda ini nurse bawa ke makmal untuk uji kaji..Selepas anak saya sudah sedar,doktor sekali lagi melarang anak saya untuk menyusu..Kena tunggu 6 jam lagi baru anak saya dapat minum..Memandangkan anak saya menyusu badan sepenuhnya,saya terpaksa pam bagi mengelak saya pula yang sakit nanti..

Hasil dari ujian makmal yang di jalankan,benda yang terdapat dalam bengkak kan itu sejenis bakteria tubercule bacillus untuk merawat penyakit tibi..Ya Allah,sekali lagi saya terkedu dengar keputusan dari makmal..Maknanya betul lah kerana suntikan BCG anak saya yang kena sebab tujuan suntikan BCG ini untuk mencegah penyakit tibi bila kita pergi ke negara lain..

Anak saya harus mengambil sejenis antibiotik selama 2 minggu khusus untuk membunuh kuman dari merebak ke tempat lain..Doktor juga memberi saranan untuk datang ke hospital seminggu sekali untuk memantau kesihatannnya..Masa pembedahan hari itu,doktor tidak jahit tempat bekas operate sebab menurut doktor luka didalam kena bersihkan dulu takut ada nanah..Bila dah jahit tapi di dalam masih bernanah,macam mana nak bersihkan..Lagipun luka itu akan tertutup sendiri sebab ada isi baru akan tumbuh..

Setiap hari rutin saya membawa anak saya ke hospital untuk mencuci luka sehingga luka itu benar-benar tertutup sendiri..Lebih kurang 3 minggu saya ulang alik setiap pagi dan setiap kali cuci anak saya akan menangis...Sedih dan pilu hati seorang ibu melihat nurse mencuci luka anak saya..Tapi apa daya saya,hanya mampu memujuk supaya dia berhenti menangis..

Sekarang sudah 9 bulan berlalu di mana anak saya di operate pada bulan akhir bulan November tahun lepas..Sekarang anak saya membesar dengan sihat dan semakin lasak..Kali terakhir saya datang berjumpa doktor wilson yang merawat anak saya,luka jahitan sudah tertutup sepenuhnya dan tiada tanda-tanda akan muncul kembali..Antibiotik yang anak saya makan dulu itu pun untuk mencegah bengkak kan kelenjar datang kembali...

Bagi anda yang rasa ada kelainan di badan anak anda,cepat-cepat lah buat pemeriksaan di klinik berhampiran..Insyallah,tiada apa-apa cuma doktor akan melakukan pembedahan kecil bagi mengeluarkan cecair yang ada di dalam bengkakkan itu..

Bagi anda yang mencari pakaian untuk hari raya haji nanti,jom intai-intai di fanpage saya https://www.facebook.com/RiznLailaCollection untuk melihat koleksi baju kurung dan tshirt muslimah..

Bye-bye..


Salam Mesra 
    Lela


 













Sabtu, 14 September 2013

HALAMAN DEPAN UNTUK ANAK-ANAK...

ASSALAMULAIKUM DAN SALAM MESRA..

Sudah lama sebenarnyer saya dan suami bercadang nak ubahsuai halaman depan ataupun tempat packing kereta rumah ini...Nak kasi besar cikit dan ade ruang untuk anak-anak bermain..Yelah anak-anak makin lama makin lasak terutama si adik itu..Semua tempat dia nak dan suka panjat..Aduhhh..itu yang tak boleh tahan..Bila saya angkat dia,dia pergi tempat itu balik..

Fikir punya fikir dan bincang punye bincang,akhirnyer kami sepakat buat cikit-cikit dulu mengikut bajet suami yang sedia ado jer..Yelah kita kena rancang dengan tepat dan betul supaya kita tak menyesal nanti..Memanandangkan kawan suami pandai bab ubahsuai ini,saya pun setujulah ambil dia buat halaman depan rumah saya..Bab tanya harga dia beritahu dalam 6 ribu lebih jer siap semua sekali..Kami pun setujulah dengan harga yang di tawarkan..Bagi saya murahlah juga berbanding dengan harga yang lain..                                 
Ini hari pertama mereka datang untuk memulakan ubahsuai halaman saya..Gambar ini pun saya ambil dari dalam rumah dan perhatikan mereka buat kerja..Lagipun saya tak buat besar pun cuma naikkan tembok kiri kanan dan pasang mozek..Mereka janji siap dalam 4 hari jer..Oklah kan..


Menaikkan tembok sedang giat dijalankan..Cuaca masa itu pun ok memudahkan mereka nak buat kerja..Mereka datang hari itu pun dalam 3 orang saje..


Yang ini pula tembok belah kiri,sudah siap menaikkan batu dan tunggu masa untuk di tampal..Lebih kurang 300 lebih batu simen ini digunakan untuk tembok belah kiri ini..Dibahagian tengah dan atas mereka letak besi untuk mengukuhkan lagi tembok ini..Masa mereka pasang besi itu,saya ade tengok tapi tak ambil gambar pun..


Tembok belah kanan sudah siap separuh jer..Ruang ini tempat untuk saya sekeluarga lepak dan santai-santai di waktu petang nanti...


Bila dah siap naikkan batu,tampal menampal dijalankan..Kena ada seni jugak nak plaster simen itu..Bukan sebarangan tau nak buat ini..Bagi saya mereka ini semuanye dah mahir bab-bab ubahsuai rumah ini..


Bila bahagian dinding dah selesai,mereka pasang mozek pula..Corak dan warna mozek itu,suami yang pilih sendiri dalam 500 keping..Harga sekeping dalam rm2.30 tapi taukeh kedai itu bagi murah sebab angkut naik kereta sendiri dapatlah dalam rm1.90..Dia tak nak bawa saya sekali sama-sama untuk pilih..Sabar jelah..Selamat pilihan dia saya boleh terima,kalau tak cantik hari-hari lah suami saya kene dengar saya berleter tau..hihiii


Wahhh..dah siap pun mereka pasang mozek halaman rumah saya..Nampak cantik pula bila dah pasang...hihiii?..Nampak sangat teliti dan tersusun mereka buat kerja..Seronok tau mereka dah siapkan..Macam tak sabar-sabar jer nak lepak kt luar..


Beginilah pemandangan halaman depan rumah saya yang sudah separuh siap..Masih belum pasang lampu dan tambah 2 lampu lagi..Walaupun nampak simple tapi harga nyer boleh tahan mahal juga..Alasan mereka barang sekarang dah mahal..huhuu..Insyallah,kalau ada rezeki lebih lagi bolehlah tambah lagi mana yang patut..

Bahagian dinding jer belum siap di cat..Minggu depan rasanyer dapatlah warna dinding yang baru..Suami nak cat sendiri katanyer..Seronok betul anak-anak saya dapat halaman depan rumah yang baru..Mereka sangat- sangat gembira sampaikan tak nak masuk dalam rumah..Asyik nak main jer kat luar itu..Tak apalah kan,yang penting pagar di depan saya pastikan berkunci..Mereka seronok saya lagi lah seronok melihat mereka bermain..

Kalau anda semua nak tahu,Gelongosor kanak-kanak itu saya beli hasil dari saya jadi buat bisnes dari dalam rumah saje..Ade untung sikit,bolehlah beli barang yang berfeadah untuk anak-anak...Lagipun saya jarang bawa anak- anak pergi taman permainan..Kan lebih bagus main depan rumah jer...

Oklah,bagi anda tercari-cari koleksi pakaian ataupun kelengkapan si manja anda,jangan lupa singgah ataupun intai-intai page fb saya https://www.facebook.com/pages/My-Baby-Apparel/111983785673949 untuk melihat koleksi untuk anak- anak anda yek...

Bye-bye


Salam Mesra 
     Lela

Ahad, 8 September 2013

"KENAPA MESTI NAIK"

ASSALAMULAIKUM DAN SALAM MESRA..

Kenapa naik kan harga minyak??Tak sepatutnye kerajaan naik kan harga minyak sesuka hati tanpa mengkaji dengan lebih mendalam kesan jangka pendek dan kesan jangka panjang..Jangan kerana hutang negara bertambah,rakyat malaysia yang kena tempiasnye..

Saya rasa agak kesian dengan nasib golongan yang kurang berkemampuan untuk menampung kos sara hidup yang agak tinggi..Dahlah kehidupan mereka seperti kais pagi makan pagi,kais petang makan petang ditambah pula dengan kenaikan harga minyak secara automotik harga makanan mesti akan naik punye..

Bagi sebuah keluarga yang mempunyai pendapatan sekitar rm1500 kebawah dan memiliki anak seramai 4 atau 5 orang di tambah belanja dapur,rumah,kenderaan dan lain-lain lagi berapa banyak yang mereka dapat simpan untuk menambung di kemudian hari..Itu kalau pendapatan rm1500 ke bawah tapi bagaimana dengan mereka yang mempunyai pendapatan sekitar rm900 ke bawah..Saya sangat-sangat kesian dengan mereka ini..

Saya ada baca status kawan-kawan di wall fb mereka "naik 20 sen pun nak bising","syukur malaysia masih aman",tak suka minyak naik,sila keluar dari malaysia","isi jerlah minyak,tak suka duk diam-diam kat rumah dan bermacam-macam lagi yang mereka post kan..

Bagi yang bujang,mereka tak merasa kenaikan harga minyak ini sebab mereka tak ade tanggungan nak mereka tanggung..Ade itu masih duduk lagi dengan mak ayah..Tapi tak semua mereka yang bujang ini,hidup mereka senang..Ade juga yang susah,nak kena bayar macam-macam juga..

Macam saya surirumah sepenuh masa dan 100% mengharapkan duit dapur dari suami,turut terkena tempiasnye..Kalau dulu harga milo 800g dalam rm7.70 sekarang ini dah naik rm8.90..Itu baru 1 jer barang yang naik,belum lagi saya senaraikan yang lain..Susah betul kehidupan sekarang ini..Yang susah makin susah tapi yang senang bertambah senang..

Dulu masa zaman tun mahatir,harga minyak sekitar rm1.80 jer kalau tak silap saya..Saya pergi kerja bawa kereta dan memandu pun dengan hati yang riang..hihiii Sekarang ini mesti ade mereka yang pergi kerja dengn muka yang masam sebab minyak naik lagi..huhuuu

Semua orang mesti marah dengan kenaikan harga minyak ini..Walaupun 20 sen nampak cikit tapi nampak banyak dan susah bagi mereka yang betul-betul susah..Kerajaan malaysia sepatutnyer fikirkanlah nasib golongan yang berpendapatan rendah ini..Kehidupan mereka sangat susah dan kerja siang malam tak berhenti-henti demi sesuap nasi untuk keluarga mereka..Hanya allah jer tahu nasib mereka-mereka seharian..

Mintak maaflah saya agak emosi cikit untuk entri kali ini..Bagi saya isu kenaikkan harga minyak memberi impak yang kuat untuk semua rakyat malaysia..Ade mereka yang suka kerajaan naikkan harga minyak sebab mereka ada banyak duit tapi ade juga yang menentang kenaikkan harga minyak sebab mereka orang susah..

Sama-samalah kita fikir dan renungkan nasib kita akan datang seperti mereka yang susah di luar sana itu..Mungkin dulu mereka gembira tapi sekarang mereka merana..Betapa susahnye hidup mencari rezeki yang halal demi sesuap nasi..





Salam Mesra
    lela






Selasa, 3 September 2013

ALAHAI ANAK MAMA..BUAT NASI GORENG SENDIRI

Assalamulaikum dan salam mesra..

Alhamdulillah,baru hari ini saya berkesempatan menulis entri di blog kerana sibuk dimajlis perkahwinan adik ipar dan ubahsuai ruang depan rumah ini..Itu semua saya akan ceritakan di entri yang lain sebab masih kumpulkan gambar-gambar yang menarik untuk tatapan anda semua..

Sejak anak saya yang si abang itu dah bersekolah,dia amat suka menolong saya di dapur terutama bab memasak..Semua dia nak buat sendiri dari mula panaskan kuali,letak minyak,letak bahan-bahan sampailah ke habis dia akan menolong..

Kadang-kadang saya larang jugak tapi memandangkan hari itu cuti sekolah jadi saya bagi dia masak sendiri sarapan dia untuk hari itu iaitu nasi goreng kampung..Tak susah mana pun kan..Campak-campak jer bahan dah siap..hihiiii

Bgai anda yang suka makan nasi goreng kampung,saya ade resepi saya sendiri..Mungkin sama bagi anda tapi kalau nak cuba apa salahnyer..Ini pun si abang yang tolong masak..

Bahan-bahan:
Bawang merah 4 ulas
Bawang putih 4 ulas
Ikan bilis 10 ekor
(semua bahan diatas tumbuk)
kalau nak pedas,boleh tumbuk sekali dengan cili padi tapi budak-budak yang makan tak payahlah letak..
Isi ayam 2 ketul(dipotong dadu kecil)
Lobak merah,kacang panjang(potong ikut suka)
Telur 1 biji
Sos tiram,garam
1 mangkuk nasi putih..

Cara-caranyer:
Panaskan minyak di kuali..Anda kena agak-agaklah nak letak minyak masak itu macammaner yek..Jangan banyak sangat,jangan sikit sangat..Bile minyak dah panas,barulah masukkan bahan yang di tumbuk tadi..Pastu masukkan isi ayam dan lobak merah,kacang panjang..Bila dah masak,pecahkan telur dalam kuali..Jangan lupa tambahkan serbuk perasa..Bila semuanye dah sebati,baru masukkan nasi putih..Kacau semuanya sehingga menjadi nasi goreng..hihiii

Memang senang dan jimat buat nasi goreng ini..Tapi yang paling best nasi goreng mak mertuaku..Memang sedap sampai teringat-ingat tau..Kalau time saya mengandung,saya mesti suruh mak mertua buatkan untuk saya nasi goreng..hihiii

Sarapan saya pagi itu disediakan oleh anak bujang saya..Sejuk perut saya mengandungkan dia bila tengok aksi dia memasak ini..Boleh jadi menantu yang terbaik ini...hihii

Tak salah kalau anak kita nak menolong kita di dapur..Biar dia belajar dan insyallah senang sikit nanti nak suruh anak-anak kita buat kerja nanti..Yang penting benda-benda tajam seperti pisau dan gunting,kalau boleh jangan bagi yek..Bahaya itu...Oklah kita jumpa lagi dalam entri yang lain yek..



Salam Mesra
   lela