Google+ Followers

Sabtu, 14 September 2013

HALAMAN DEPAN UNTUK ANAK-ANAK...

ASSALAMULAIKUM DAN SALAM MESRA..

Sudah lama sebenarnyer saya dan suami bercadang nak ubahsuai halaman depan ataupun tempat packing kereta rumah ini...Nak kasi besar cikit dan ade ruang untuk anak-anak bermain..Yelah anak-anak makin lama makin lasak terutama si adik itu..Semua tempat dia nak dan suka panjat..Aduhhh..itu yang tak boleh tahan..Bila saya angkat dia,dia pergi tempat itu balik..

Fikir punya fikir dan bincang punye bincang,akhirnyer kami sepakat buat cikit-cikit dulu mengikut bajet suami yang sedia ado jer..Yelah kita kena rancang dengan tepat dan betul supaya kita tak menyesal nanti..Memanandangkan kawan suami pandai bab ubahsuai ini,saya pun setujulah ambil dia buat halaman depan rumah saya..Bab tanya harga dia beritahu dalam 6 ribu lebih jer siap semua sekali..Kami pun setujulah dengan harga yang di tawarkan..Bagi saya murahlah juga berbanding dengan harga yang lain..                                 
Ini hari pertama mereka datang untuk memulakan ubahsuai halaman saya..Gambar ini pun saya ambil dari dalam rumah dan perhatikan mereka buat kerja..Lagipun saya tak buat besar pun cuma naikkan tembok kiri kanan dan pasang mozek..Mereka janji siap dalam 4 hari jer..Oklah kan..


Menaikkan tembok sedang giat dijalankan..Cuaca masa itu pun ok memudahkan mereka nak buat kerja..Mereka datang hari itu pun dalam 3 orang saje..


Yang ini pula tembok belah kiri,sudah siap menaikkan batu dan tunggu masa untuk di tampal..Lebih kurang 300 lebih batu simen ini digunakan untuk tembok belah kiri ini..Dibahagian tengah dan atas mereka letak besi untuk mengukuhkan lagi tembok ini..Masa mereka pasang besi itu,saya ade tengok tapi tak ambil gambar pun..


Tembok belah kanan sudah siap separuh jer..Ruang ini tempat untuk saya sekeluarga lepak dan santai-santai di waktu petang nanti...


Bila dah siap naikkan batu,tampal menampal dijalankan..Kena ada seni jugak nak plaster simen itu..Bukan sebarangan tau nak buat ini..Bagi saya mereka ini semuanye dah mahir bab-bab ubahsuai rumah ini..


Bila bahagian dinding dah selesai,mereka pasang mozek pula..Corak dan warna mozek itu,suami yang pilih sendiri dalam 500 keping..Harga sekeping dalam rm2.30 tapi taukeh kedai itu bagi murah sebab angkut naik kereta sendiri dapatlah dalam rm1.90..Dia tak nak bawa saya sekali sama-sama untuk pilih..Sabar jelah..Selamat pilihan dia saya boleh terima,kalau tak cantik hari-hari lah suami saya kene dengar saya berleter tau..hihiii


Wahhh..dah siap pun mereka pasang mozek halaman rumah saya..Nampak cantik pula bila dah pasang...hihiii?..Nampak sangat teliti dan tersusun mereka buat kerja..Seronok tau mereka dah siapkan..Macam tak sabar-sabar jer nak lepak kt luar..


Beginilah pemandangan halaman depan rumah saya yang sudah separuh siap..Masih belum pasang lampu dan tambah 2 lampu lagi..Walaupun nampak simple tapi harga nyer boleh tahan mahal juga..Alasan mereka barang sekarang dah mahal..huhuu..Insyallah,kalau ada rezeki lebih lagi bolehlah tambah lagi mana yang patut..

Bahagian dinding jer belum siap di cat..Minggu depan rasanyer dapatlah warna dinding yang baru..Suami nak cat sendiri katanyer..Seronok betul anak-anak saya dapat halaman depan rumah yang baru..Mereka sangat- sangat gembira sampaikan tak nak masuk dalam rumah..Asyik nak main jer kat luar itu..Tak apalah kan,yang penting pagar di depan saya pastikan berkunci..Mereka seronok saya lagi lah seronok melihat mereka bermain..

Kalau anda semua nak tahu,Gelongosor kanak-kanak itu saya beli hasil dari saya jadi buat bisnes dari dalam rumah saje..Ade untung sikit,bolehlah beli barang yang berfeadah untuk anak-anak...Lagipun saya jarang bawa anak- anak pergi taman permainan..Kan lebih bagus main depan rumah jer...

Oklah,bagi anda tercari-cari koleksi pakaian ataupun kelengkapan si manja anda,jangan lupa singgah ataupun intai-intai page fb saya https://www.facebook.com/pages/My-Baby-Apparel/111983785673949 untuk melihat koleksi untuk anak- anak anda yek...

Bye-bye


Salam Mesra 
     Lela

1 ulasan:

  1. "Artikel yang sangat bermanfaat. Saya percaya ramai ibu yang nak amalkan tips ni tapi tak ada masa! Jom, pergi ke website pasal pengurusan masa ibu bekerja yg super sibuk dan nak jadi supermommy. Alhamdulillah, dah beribu-ribu ibu bekerja yang transform dan boleh amalkan parenting dan didik anak2 setiap hari. https://www.facebook.com/efficient2me?ref=aymt_homepage_panel
    "

    BalasPadam