Google+ Followers

Ahad, 8 September 2013

"KENAPA MESTI NAIK"

ASSALAMULAIKUM DAN SALAM MESRA..

Kenapa naik kan harga minyak??Tak sepatutnye kerajaan naik kan harga minyak sesuka hati tanpa mengkaji dengan lebih mendalam kesan jangka pendek dan kesan jangka panjang..Jangan kerana hutang negara bertambah,rakyat malaysia yang kena tempiasnye..

Saya rasa agak kesian dengan nasib golongan yang kurang berkemampuan untuk menampung kos sara hidup yang agak tinggi..Dahlah kehidupan mereka seperti kais pagi makan pagi,kais petang makan petang ditambah pula dengan kenaikan harga minyak secara automotik harga makanan mesti akan naik punye..

Bagi sebuah keluarga yang mempunyai pendapatan sekitar rm1500 kebawah dan memiliki anak seramai 4 atau 5 orang di tambah belanja dapur,rumah,kenderaan dan lain-lain lagi berapa banyak yang mereka dapat simpan untuk menambung di kemudian hari..Itu kalau pendapatan rm1500 ke bawah tapi bagaimana dengan mereka yang mempunyai pendapatan sekitar rm900 ke bawah..Saya sangat-sangat kesian dengan mereka ini..

Saya ada baca status kawan-kawan di wall fb mereka "naik 20 sen pun nak bising","syukur malaysia masih aman",tak suka minyak naik,sila keluar dari malaysia","isi jerlah minyak,tak suka duk diam-diam kat rumah dan bermacam-macam lagi yang mereka post kan..

Bagi yang bujang,mereka tak merasa kenaikan harga minyak ini sebab mereka tak ade tanggungan nak mereka tanggung..Ade itu masih duduk lagi dengan mak ayah..Tapi tak semua mereka yang bujang ini,hidup mereka senang..Ade juga yang susah,nak kena bayar macam-macam juga..

Macam saya surirumah sepenuh masa dan 100% mengharapkan duit dapur dari suami,turut terkena tempiasnye..Kalau dulu harga milo 800g dalam rm7.70 sekarang ini dah naik rm8.90..Itu baru 1 jer barang yang naik,belum lagi saya senaraikan yang lain..Susah betul kehidupan sekarang ini..Yang susah makin susah tapi yang senang bertambah senang..

Dulu masa zaman tun mahatir,harga minyak sekitar rm1.80 jer kalau tak silap saya..Saya pergi kerja bawa kereta dan memandu pun dengan hati yang riang..hihiii Sekarang ini mesti ade mereka yang pergi kerja dengn muka yang masam sebab minyak naik lagi..huhuuu

Semua orang mesti marah dengan kenaikan harga minyak ini..Walaupun 20 sen nampak cikit tapi nampak banyak dan susah bagi mereka yang betul-betul susah..Kerajaan malaysia sepatutnyer fikirkanlah nasib golongan yang berpendapatan rendah ini..Kehidupan mereka sangat susah dan kerja siang malam tak berhenti-henti demi sesuap nasi untuk keluarga mereka..Hanya allah jer tahu nasib mereka-mereka seharian..

Mintak maaflah saya agak emosi cikit untuk entri kali ini..Bagi saya isu kenaikkan harga minyak memberi impak yang kuat untuk semua rakyat malaysia..Ade mereka yang suka kerajaan naikkan harga minyak sebab mereka ada banyak duit tapi ade juga yang menentang kenaikkan harga minyak sebab mereka orang susah..

Sama-samalah kita fikir dan renungkan nasib kita akan datang seperti mereka yang susah di luar sana itu..Mungkin dulu mereka gembira tapi sekarang mereka merana..Betapa susahnye hidup mencari rezeki yang halal demi sesuap nasi..





Salam Mesra
    lela






Tiada ulasan:

Catat Ulasan