Sabtu, 20 Julai 2013

PENGALAMAN BERPUASA DI VIETNAM PART 2

ASSALAMULAIKUM DAN SALAM MESRA..

Ahamdulillah..bersua kembali setelah agak sibuk mengurus bisnes baru,menguruskan rumahtangga dan menghadapi kerenah anak-anak yang kurang sihat..Mula- mula si adik demam,bila dah baik si abang pulak kene selsemsa dan batuk..Betul-betul menguji kesabaran dan dugaan di bulan puasa ini..So kene banyaklah bersabar yek ibu-ibu semua bila menghadapi kerenah anak-anak..Anak-anak adalah harta yang amat berharga jadi kita sebagai ibu mesti berikan yang terbaik untuk anak kita..Panjang pulak coleteh saya yek..hihiii

Ok..dalam entri part 1 yang saya cerita hari itu,saya dan anak-anak menaiki pesawat tanpa di temani suami..Memang betul dan agak menakutkan bile suami tiada disisi..Sampai diairport vietnam,suami saya terus ke kaunter tiket untuk memastikan kami dapat booking sit kelas ekonomi..Mengikut rekod suami saya sebelum kami sampai di airport,hanya ade 2 sit kosong saje..Mudah-mudahan adalah penumpang lain tak jadi naik penerbangan jam 16.45pm..hihii..Setelah menunggu giliran di kaunter tiket,crew yang memeriksa tiket kami memberitahu memang ade 2 sit kosong saje dan mereka meminta kami datang balik jam 13.45pm untuk memastikan sit masih kosong..Kami sekeluarga lepaklah dalam 1 jam lebih di airport sementara menunggu..Suami pun dah siap pesan,kalo sit tak ade saya kene balik dulu dengan anak-anak..Aduh..manalah saya larat nak handle 2 orang anak tanpa suami di sisi..Dahlah negara orang pulak tu..huuhuuuu..Suami memberi semangat dan yakin saya boleh melakukannyer..

Akhirnyer ramalan suami saya benar belaka..Sit kosong hanya ade 2 saje..Ini bermakna saya dan anak-anak kene naik kapal dulu..Kapal suami saya jam 1745 pm hari yang sama..Huhuuuu sedihnyer,ditinggalkan suami..Time tu pulak anak yang kecil dah menangis-menangis nak tidor..Si abang pulak buat perangai,time tu jugak dia nak buang air besar..Masa dah semakin suntuk sebab kapal akan berlepas jam 1645 pm..Penumpang pada masa itu ramai pulak yang beratur menunggu giliran untuk cop pasport..Selamatlah saya bawa stoller baby,saya letak si adik dalam stoller dan saya biarkan dia dalam itu,akhirnyer tido juga..Fuhhh..lega rasanyer si adik dah selamat tido..Setelah selesai cop pasport,saya terus pergi ke ruangan check beg lak..Ok tak ade barang larangan saya bawa keluar..hihiii..

Setelah selesai check tiket saya dapat sit 24b,24c dan sebelah tingkap seorang penumpang lelaki keturunan india..Adik yang dah tidur tadi dah terbangun,terus saya menyusukan die dengan harapan die tak menangis..Si abang pula dah tertidur kepenatan..Fuhh lega betul masa itu sekurang-kurangnye si abang tak buat perangai..Selamat ade lelaki india itu,die tolong pakaikan tali pinggang keselamatan,betulkan kepala si abang yang dah terlentok-lentok ke kiri kanan..Masa itu baru saya rasa betul-betul dahaga tapi waktu berbuka lambat lagi..Nak tak nak terpaksalah tahan..Cabin crew yang bertugas dah berpesan akan simpankan makanan saya selepas sampai di klia..Aduhhh..dugaan betul bau makanan meresap ke hidung..Sume nyer makan penuh selera tapi saya tolong ambil bau jer..hihiiii..Tak ape..itulah dugaan berpuasa di negara orang..Kenelah terima yek..

Lagi sejam dijangka sampai ke klia tapi si adik pula buat perangai tak mau tidur..Puas dah pujuk,bagi susu tetap menangis..Die tidak selesa sebenarnyer itu yang die mengamuk dan 1 lagi tak puas tidur..Saya pun dah tak larat dah nak pujuk si adik ner...Menangis sampailah kapal dah selamat mendarat.Biarlah orang nak cakap aper,saya memang dah larat nak pujuk..Terus saya kejutkan si abang yang betul-betul lena dalam pesawat dan terus keluar menuju ke tempat beg...Oleh kerana nak menunggu suami pula tiba di klia jam 1045 malam terpaksalah saya tolak troli,dukung anak ke tempat lepak yang selesa di KFC..hihiii..kat situ saya boleh bagi anak-anak main kat taman permainan mereka..Selamat ade makanan yang diberi cabin crew sebelum keluar dari pesawat tadi..Tak payah susah-susah nak cari makanan..Alhamdulilah..Dapat juga saya berbuka puasa walaupun lambat tanpa suami disisi..

Setelah 2 jam lebih menunggu,suami saya sms beritahu dah sampai dan sedang menuju KFC..Fuhh lega rasanyer..Saya pun menceritakan segala yang berlaku semasa dalam penerbangan tadi..Balik dengan anak-anak tanpa bantuan seorang suami memang payah sebenarnyer..Saya dapat bayangkan macammaner kesusahan ibu ibu tunggal diluar sana menghadapi hidup tanpa suami disisi..Setiap hubungan rumahtangga suami isteri mesti perlu memerlukan antara satu sama lain..betul tak!!! hihiii


P/S:Jumpa lagi dalam entri seterusnyer..


Salam mesra
    lela











Tiada ulasan:

Catat Ulasan