Khamis, 18 Julai 2013

PENGALAMAN BERPUASA DI VIETNAM PART 1..

Assalamulaikum dan salam mesra..

Syukur alhamdulillah..masih lagi bernafas dibumi milik allah swt ini..Hari ini sudah 10 hari kita dapat menunaikan ibadat puasa di bulan ramadhan yang penuh rahmat ner..Sekejap jer kan masa berlalu..Cuaca setakat ini pun ok jer..kadang-kadang mendung pastu hujan..kadang-kadang cerah..Allah punya perancangan,tiada sape dapat menduga..

Ok..pada 9 julai yang lalu,saya,suami dan anak-anak telah berlepas ke saigon,vietnam..Flight pukul 14.45 pm menaiki pesawat MAS..Kebetulan suami berkerja dengan MAS so dapatlah kami merasa naik kapal MAS(merasa jadi orang kaya sekejap)hihiii..Sangat selesa menaiki pesawat baru MAS ini..Siap ade tv kecil di depan..Anak yang sulung pada mulanyer takut-takut jugak..Bile bukak tv cerita kartun,terus senyap..Bagus jugak MAS sediakan monitor kecil..Saya pulak tengok drama orang putih..Sedap pulak jalan ceritanyer..Yang kelakarnyer sampai habis saya tengok..Tak terasa berada dalam kapal..hihii..Tup tup kapten beritahu dah nak mendarat..hahaa..

Penerbangan dari klia mengambil masa 2 jam saje untuk sampai ker vietnam..Alhamdulillah,anak-anak tak banyak ragam sangat..Boleh dikawal lagi..Tahun 2011 saya pernah pergi ke vietnam so pengalaman dah ade..Taklah rasa takut bile berada di vietnam buat kali kedua..Sampai di airport vietnam,kami terus menuju ke stesen teksi di tingkat 2..Kalau boleh anda naik teksi vinasun ataupun saigon teksi..Teksi mereka pakai meter so tak perlulah rasa takut kene tipu..Kami sekeluarga check in 3hari 2 malam di hotel hoang tram(hotel ruby)yang berdekatan dengan market ben than,saigon square,pasar malam..Hotel ini sangat selesa untuk kami sekeluarga..Yang penting ade keselesaan kami sekeluarga dan pihak hotel ade menyediakan wifi percuma yang sangat laju..hihiii

Malam pertama saya cume jalan-jalan disekitar pasar malam yang berdekatan dengan market ben than..Memang meriah dengan kehadiran pengunjung dan pelancong luar termasuk kami sekeluarga..hihiii..Ade jugak rakyat malaysia yang kelihatan di pasar malam tu..Masing-masing dengan tujuan tersendiri..

SUASANA MALAM DISAIGON..

Malam pertama kami hanya jalan-jalan disekitar pasar malam jer..Ronda-ronda melihat ape yang peniaga jual..Malam tu nak dikatakan semua peniaga membuka gerai masing-masing cuma orang islam champa jer yang tak ade..Malam tu saya cuma beli tshirt polo untuk kanakkanak jer..Sebelum pergi ke pasar malam,kami singgah makan di restoran halal..Kami memesan nasi ayam goreng..Oklah sedap tapi agak mahal gak..1 pinggan dalam rm15 duit malaysia..Dah namanyer pelancong terpaksalah bayar jer..hihii..Sebelum datang ke vietnam,saya ade jugak bawa roti,milo 3in1,biskut untuk alas perut..Lagipun esok dah puasa so kene bekalkan tenaga lebih cikit..Kami pulang ke hotel bile selesai membeli lagipun si kecil dah mengantuk nak tido..Selamat dekat antara hotel dengan pasar malam ner..

Buat pengetahuan sume,masa di vietnam lambat 2 jam dari malaysia so masa siang agak panjang..Sahur pertama saya dan suami hanya makan bekal yang dibwa dari malaysia jer..Selamatlah suami jenis tak cerewat sangat tang makan ner..Selesai sumenyer kami sambung tidor balik..hihii..Saya sebenarnyer tidak cukup tidor dari malaysia lagi..Yelah kalau pun surirumah sepenuh masa,banyak pekara yang harus disediakan sebelum bertolak ke vietnam..Keperluan anak-anak harus diutamakan seperti ubat-ubatan,makanan,pakaian dan sebagainyer..Saya dan suami pun tak banyak sangat bawa baju..Boleh beli di sana..hihii

Kami sekeluarga memulakan perjalanan mencari baju kurung,telekung,jubah dan tudung..Cuaca pada masa itu tidak terlalu panas so anak-anak tidak banyak meragam..Tidak banyak kedai melayu champa yang bukak kedai ketika ramadhan..Adalah 5,6 kedai yang bukak..Saya rasa mungkin petang atau selepas berbuka baru mereka bukak kedai..Dapatlah jugak mencari barang yang nak di jual dan dapat jugak belikan untuk jiran,mak,mak mertua..Untuk diri pun ada terselit jugak..hihii..Tang harga pulak,masih boleh ditawar..Kalau yang dah biasa membeli di tempat yang sama,mungkin harga yang mereka bagi,jauh lebih murah..Kene pandai main harga tapi jangan lah mintak harga yang tak masuk akal..Mereka pun nak untung jugak..

Memandangkan tenaga masih ade lagi dan jam masa itu menunjukkan pukul 2 pm..Kami meneruskan perjalanan ke saigon square mall pulak..Tidaklah terlalu jauh sangat dan kami hanya berjalan kaki saja..Penat jugak berjalan kami sambil dukung anak..Mencabar keimanan betul shooping di bulan puasa..Time nak melintas dijalan raya lagilah mencabar..Banyak betul motor yang datang dari kiri,kanan,depan dan belakang..Suka hati mereka jer nak jalan mana-mana...Tapi tak ade pulak saya nampak kemalangan berlaku..Setiap negara tidak sama dari segi undang-undang..Kalau di malaysia,gerenti dah kemalangan tak pun kene saman ataupun kene maki..hihiii

Sampai di saigon square mall,banyak betul kedai menjual pakaian lelaki,pakaian wanita,pakaian kanak-kanak,beg,jam,akseokri hp dan bermacam-macam yang mereka jual..Saya sampaikan tak tahu nak masuk kedai yang mane..Jalan punyer jalan,ade 1 kedai yang menjual pakaian kanak-kanak..Cantik dan amat menarik perhatian saya..Adelah saya beli untuk koleksi jualan saya..Suasana di saigon square mall sangat selesa bagi saya lah(kalo orang lain saya tak tahu yek)..Tidaklah panas sangat seperti masuk ben than..Saya dan suami memang dah merancang dari malaysia,tidak shooping di ben than..Agak susah cikit bagi mereka yang bawa anak-anak seperti saya..Keselesaan anak-anak saya utamakan..Kalo anak-anak buat perangai,tak dapatlah saya nak shooping dengan tenang..hihii..Akhirnyer dapatlah juga saya cari pakaian untuk anak-anak saya..4 kemeja,3 seluar jeans dan papa mereka pulak sepasang baju kemeja..Cukuplah itu yang penting ade jugak pakaian yang nak dipakai..

Selesai berbuka puasa dan menghilangkan penat seharian berjalan kaki,malam itu kami sekeluarga keluar lagi..hihii..Datang jauh-jauh kalo lepak kat hotel jer,lebih baik tak payah datang..Betul tak!!!Lagipun mood anak-anak tengah ok so dapatlah cari barang lain..Kebanyakkan awek-awek vietnam yang menjual barang di pasar malam,pandai jugak bercakap bahasa melayu..So tidaklah susah untuk kita berurusan dengan mereka..Tapi yang saya kurang berkenaan,tang tarik-tarik lengan suami suruh pergi kedai mereka..Sabar jerlah..Lagipun dieorang bukan tahu halal ker haram mereka buat macam itu..Selamat dah malam,kalo siang mereka buat macam itu,kurang lah cikit pahala en abang..hihiii..

Mengikut perancangan kami akan balik ke malaysia pada 13 julai tapi memandangkan semua barang sudah berjaya dibeli,kami mengambil keputusan untuk balik 11 julai menaiki penerbangan jam 16.45 pm..Mudah-mudahan adalah tempat duduk kosong nanti..Sementara masih ade masa lagi,kami berjalan lagi ke siagon square mall..Last minit,abah mertua mintak belikan kasut hitam..Bagi tidak menghampakan permintaannyer,Seperti biasa,kami sekeluarga berjalan kaki tapi malangnyer mall belum bukak lagi..Tanya orang dekat situ,mereka beritahu dalam kul 9.00am baru buka..Aduh..Letih jugak menunggu kat situ sebab ade masa 1 jam lagi nak menunggu..Last-last,kami pun berpatah balik ke hotel..Selamatlah jarak hotel dengan mall ner tak jauh sangat..Sampai hotel saya dapatlah saya kemaskan barang-barang dulu..Nanti taklah kelam kabut bila nak balik nanti..Pergi 1 beg bile balik 3 beg..hihiii..Dah namanyer shooping kan kan kan...

Selesai shooping disaat-saat akhir,kami pun check out dari hotel hoang tram pukul 12.00 tengahari..3 hari duduk di hotel kami dikenakan bayaran sebanyak rm260..Saya rasa ok sebab keselesaan dan wifi mereka laju..hihii Pihak hotel jugak ade bagi diskaun untuk harga teksi..Oklah itu kan..Siap mereka call teksi lagi..Sementara menunggu teksi sampai,pihak hotel ade sediakan tempat timbang beg..Fuhh..lega rasanyer sumenyer dalam 57 kg sahaja..Buat pengetahuan semua,sfat MAS seperti suami saya dan keluarga mendapat keistimewaan iaitu setiap seorang free dalam 30 kg so maknanyer kami tak kenelah cas beg..hihiii..Saya akan sambung balik dalam part 2 dimana pengalaman yang tidak dapat lupakan bile saya dan anak-anak diminta naik pesawat tanpa ditemani suami disisi..

P/S:mintak maaflah yek..gambar tak banyak..tak sempat nak bergambar sakan..hihiii