Rabu, 31 Julai 2013

ANAK HILANG KETIKA SIBUK SHOOPING..

ASSALAMULAIKUM DAN SALAM MESRA...

Hari sabtu lepas kami sekeluarga bertolak ke batu berendam,melaka rumah keluarga belah suami untuk shooping raya dan iffar bersama keluarga mertua..Perjalanan mengambil masa 1 jam dari seremban menggunakan tol..Perjalanan masa itu agak lengang juga walaupun hari sabtu,,.Oklah kan,,penat duduk kereta lama-lama kalau jalan jem..Letih sangat lebih-lebih lagi kalau time puasa ini..Nak marah jer rasanyer..

Saya dan suami merancang nak shooping baju melayu anak dan suami di mydin,melaka..Mak mertua kata kat mydin murahlah cikit berbanding tempat lain..Lagipun rasa penat juga nak pergi hari yang sama..Kesian pula dengan suami masih tak tidur sejak malam semalam..Kebetulan masa itu die baru habis shif malam..So kami rancang nak shooping hari ahad..Mesti ramai orang punyerlah yelah time cuti kebanyakan orang..

Malam itu kami berbuka dengan menu kambing panggang cicah dengan black peper,ayam percik,sambal udang,kacang panjang dengan tempe dan air bandung...Huuuu..sedap betul sampai menjilat jari..Masakan hasil air tangan mak mertua ku semuanyer jadi..Mak mertua saya ini memang pandai masak..Nantilah saya cerita di entri yang lain tentang mak mertua saya yek..




Semalam saya selamat sampai di mydin,melaka dalam pukul 11.00 pagi..Jarak dari rumah mak mertua kira-kira 10 km jer..Tak jauh pun itu yang kami memilih untuk bershooping raya di mydin..Agak ramai juga orang ketika itu,,Semua nyer dengan agenda yang tersendiri..

Saya terus menuju ke tingkat atas tempat terletaknyer baju melayu kanak-kanak dan dewasa yang sudah siap..Memang banyak sungguh warna dan design yang menarik untuk dipilih...Rambang mata sekejap nak pilih yang maner satu..Tugas saya ketika itu menjaga anak-anak manakala si suami pula yang pilih warna dan cari saiz...Yelah saya risau sungguh melihat orang begitu ramai sampaikan nak berjalan pun boleh berlanggar-langgar..

Sementara menunggu suami nak testing baju,saya amik kesempatan nak duduk sekejap..Anak-anak pun dah mula bosan menunggu,,Si adik asyik mintak dukung jer..Yang si abang pula dah dok main-main dengan budak-budak yang sama-sama menunggu kesitu...Tapi mata saya tidak leka dari melihat si abang bermain..

Baju melayu yang suami pilih tak muat lak jadi suami saya pergi ketempat tadi untuk mengambil yang lain sambil si abang mengikut dari belakang..Saya ade menjerit dengan suami yang si abang ade ikut di belakang dia..Dalam 5 minit menunggu,suami datang tanpa bawa si abang..Berderau jantung saya masa itu tengok anak dah hilang..Macammaner nak cari dalam keadaan orang yang semakin ramai dengan dipenuhi baju-baju..

Rupanyer suami tak dengar jeritan saya dan memang tak perasan si abang ikut dari belakang..Saya tinggalkan troli yang masih ade barang dan terus mencari sambil dukung si adik..Perasaan saya masa itu tak tahu nak gambarkan macammaner..Saya terus mencari tanpa pandang orang keliling yang mungkin memerhatikan saya..Yelah cari anak dalam keadaan orang yang semakin ramai agak susah..

Rasa time itu nak menangis jer rasanyer tapi saya tak putus asa..Terus mencari dicelah-celah orang ramai..Saya di tegur seorang lelaki ade ternampak seorang budak menangis pakai baju warna oren..Mungkin die perasan saya mencari-cari anak saya..Tapi anak saya pakai warna merah..Hati saya dah bertambah-tambah risau..Kepala masa itu dah fikir yang negatif..

Sambil mata saya melilau-lilau mencari anak,saya terperasan muka si abang dah ade bersama-sama dengan papa die di dalam troli barang yang saya tinggalkan di belakang tempat fitting room..Ya allah..rasa lega yang teramat sangat bile ternampak muka di abang tadi..Suami beritahu dia terjumpa si abang duduk menunggu kat tempat saya tinggalkan troli tadi..Maknanyer anak saya ingat tempat terakhir saya duduk menunggu disitu..Selamat saya tinggal troli kat situ..Kalau tak,tak tahu kat maner saya nak mencari dia lagi..huuhuuu

Selepas kejadian tadi,saya lebih berhati-hati dalam aspek menjaga anak ketika sibuk shooping..Kita tidak bleh leka walaupun seminit dalam keadaan orang ramai di tempat seperti shooping kompleks..Setelah selesai membeli belah di mydin,kami sekeluarga pergi ke jusco pula yang terbesar di melaka..Memang dah plan nak hiburkan hati anak-anak di taman permainan yang disediakan di dalam jusco itu..Sekali masuk rm10.00 untuk seorang main lah sepuas hati walaupun agak mahal juga,tak apelah yang penting anak-anak seronok dan saya terhibur melihat mereka enjoy..



Dekat jusco ini,saya ingat nak belikan si abang baju tidor tapi tak ade yang menarik pula..Si abang itu saya selalu pakai kan die saiz yang lebih besar cikit sebab walaupun die kurus jer tapi die cepat tinggi..Mungkin ikut belah keluarga suami yang semuanyer tinggi-tinggi belaka..hihiii

Sudah puas anak-anak bermain,kami pun pulang dalam pukul 5.30 petang untuk berbuka puasa di rumah mak mertua..Sebelum balik,saya singgah di bazar ramadhan untuk  beli cikit juadah berbuka puasa..Seronok sebenarnyer membeli belah untuk persiapan raya nanti..Dtambah meriah lagi lagu-lagu raya dipasang di setiap shooping kompleks..



Gambar diatas baju melayu untuk suami dan anak-anak yang saya beli di pasaraya mydin,melaka..Walaupun dugaan anak hilang sekejap tapi saya berjaya dapat cari juga koleksi raya 2013 untuk anak-anak dan suami..Untuk diri sendiri pula saya ade sehelai baju kurung moden..Bolehlah hihiii lagipun saya jarang nak pakai baju kurung ini..

Oklah kita jupa lagi dalam enrti yang lain yek..Pastikan anda jaga anak-anak anda bile kita tengah sibuk-sibuk nak beli barang..Kalau anak dah hilang,hanya allah sahaje yang tahu betapa susah nyer hati kita..Setiap minit pun kita tak boleh leka dan tidak kiralah dimana saje kita berada..Sekarang ini penjenayah ade di mana-mana saje..


AWASI ANAK- ANAK ANDA SELALU..


Salam Mesra
     LELA



















Tiada ulasan:

Catat Ulasan