Google+ Followers

Ahad, 6 Oktober 2013

RESEPI SOTONG BEREMPAH DIHUJUNG MINGGU..

ASSALAMULAIKUM DAN SALAM MESRA..

Siapa disini suka makan sotong??angkat tangan laju-laju...hihiiii Sebelum kahwin dulu,saya memang kurang makan sotong..Kalau mak masak sambal sotong pun,saya cuma ambil dalam 3 ketul jer..Memang saya tak berapa suka lagi-lagi bau sotong itu..Tak suka tak suka...

Bila dah berkahwin dapat pula suami yang suka makan sotong aduhhhh parahlah jawabnya..Tak masak kan takut kecil hati pula..Jadi saya pun mintak resepi dari mak mertua apa-apa saja masakan menggunakan sotong..Mak mertua beritahu yang suami saya suka makan sotong masak serai..Kali pertama juga saya dengar sotong masak serai dan ternyata memang sedap sangat..

Terus saya jatuh cinta dengan sotong ini..haahaaa...Dipendekan cerita,1 hari itu saya ada menonton program masakan menggunakan sotong iaitu resepi sotong berempah..Kalau tak salah saya lah,rancangan itu tahun 2009 dan tuan punya resepi ini datin ira pengasas aura seri..

Masa itu baru saya terfikir rupanya sotng ini boleh masak bermacam-macam cara mengikut kreativiti kita sendiri..Yelah,saya ini dulu tak pandai masak...Lagi sebulan nak kahwin baru belajar masak dengan mak..Masakan kegemaran saya ayam masak kicap..Kalau ada masakan ini,saya dah tak pandang yang lain dah..

Kalau anda suka makan sotong dan nak merasai sendiri keenakan sotong berempah ini..Jom salin resepi di bawah ini:

Bahan-bahan:
Sotong serdehana(boleh potong 3)
Bawang kecil 2 ulas (dihiris nipis)
Bawang putih 2 ulas (dihiris nipis)
Halia (dihiris nipis)
Bawang besar (potong nipis)
Cili padi/cili merah (potong nipis dan terpulang nak guna yang mana)
Serbuk kari ikan (saya guna babas)
Air
Garam/serbuk perasa

Cara-caranya:
Masukkan minyak dan bolehlah masukkan bawang merah,bawang putih dan halia yang sudah dihiris nipis..Biarkan sehingga bau bawang naik,barulah masukkan serbuk rempah ikan dalam 2 sudu besar(mengikut banyak mana sotong anda yek)..Biarkan rempah masak seketika dan bolehlah masukkan bawang besar dan cili padi/cili merah yang sudah dihiris..Bila semua sudah masak,bolehlah masukkan sotong..Boleh juga masuk garam dan serbuk perasa..Kalau anda suka sotong berempah ini jenis kering,tak payahlah tambah air tapi kalau anda suka berkuah,boleh tambah air cikit..Kalau sotong dah masak,bolehlah tutup api dan sedia untuk dimakan bersama-sama nasi panas..

Jeng jeng jeng inilah hasilnye resepi saya sotong berempah mengikut kreativiti saya dan anda boleh juga tambah yang lain mengikut kesukaan anda yek..Kalau sotong berempah ini ada warna warni mungkin menarik minat anak nak makan tapi hati-hati jangan sampai anak termakan cili padi pula..Hihiii

Selamat mencuba dan insyallah,saya akan bagi lagi resepi sotong masak serai hasil resepi mak mertua saya yek..Mudah-mudahan anda berjaya buat resepi yang ringkas tapi sedap ini..

Bagi anda yang tercari-cari produk kesihatan dan kecantikan,jom singgah blog saya http://kulitcantiksihatsempurna.blogspot.com/ untuk membeli produk yang di tawarkan..

Bye-bye


Salam Mesra
     lela

















1 ulasan: