Google+ Followers

Selasa, 20 Ogos 2013

RINDU PADA ARWAH AYAH..

Assalamulaikum dan salam mesra..

Syukur alhamdulillah kerana di beri kesihatan yang baik oleh allah swt..Tidak terlambat rasanyer saya nak mengucapkan selamat hari raya adilfitri dan maaf zahir batin kepada semua..Semuanyer masih dalam mood raya lagi kan..Minggu ini sampai habis raya nanti mesti ramai yang buat rumah terbuka..Masa itu ramai yang gantung kuali dan periuk jer..hihii

Tahun ini masuk tahun kedua kami sekeluarga beraya tanpa ayah di sisi..Arwah ayah meninggal dunia pada tanggal 18/12/11 ketika masih bertugas ditempat kerja..Arwah saya masih berkerja sebagai pengawal keselamatan di usia 65 tahun..Mengikut perancangan arwah,dia akan pencen pada tahun 2012 tapi apa kan daya,kita tidak mampu melawan kuasa allah swt..

Arwah ayah seorang yang rajin berkerja..Sepatutnyer dia dah lama dah boleh pencen tapi arwah ayah yang tak mahu..Katanyer duduk rumah boring,pergi kerja ada duit masuk..Dulu arwah ayah seorang askar melayu jadi dah sebati agaknyer sifat-sifat tangguhjawabnyer..Kita pun terpaksalah ikut saja permintaannyer walaupun hati saya agak risau..

Banyak sebenarnyer kenangan saya dengan arwah ayah..Masih segar dalam ingatan ketika saya masih kecil,arwah ayah suruh tolong carikan uban kat rambut dia,nanti arwah ayah bagi upah..Seronok sangat kadang-kadang arwah ayah bagi dalam rm2..Masa itu 50 sen pun banyak inikan pula rm2..Saya cari uban sampai arwah ayah tertidur..Ada sekali itu saya tipu,saya cakap saya dah cabut uban tapi sebenarnyer saya nak duit jer..Bila arwah ayah dapat tahu,terus saya tak dapat upah lagi..huhuuu...Itulah akibatnyer kalau kita tipu..

Kenangan bulan puasa pula kami adik beradik sama-sama buat kuih siput..Arwah ayah yang sediakan bahan-bahan nyer,kami adik beradik tolong bentukkan menjadi kuih siput..Sedap sangat arwah ayah buat..Bile time raya,kuih siput yang habis dulu..Sekarang ini dah tak dapat merasa lagi kuih siput dari arwah ayah..Tak sama dengan yang lain..Rempah ratus yang digunakan arwah ayah lain dari yang lain...

Gambar arwah ayah masih bekerja sebagai pengawal keselamatan di salah sebuah syarikat di johor bahru..

Arwah ayah seorang ayah yang tegas tapi dalam masa yang sama,die seorang ayah yang sangat penyayang terhadap anak-anaknyer..Arwah ayah tidak pernah lupa masukkan duit perbelanjaan ketika saya belajar dulu..Tiap-tiap bulan die akan tolong saya bayar duit kereta walaupun die tak pernah guna..Arwah ayah hanya naik motor saja pergi kerja..Lagipun arwah ayah takade lesen kereta pun..

Hari raya tahun ini seperti hari raya tahun lepas..Selesai sahaja sembahyang sunat hari raya dan menjamu sedikit juadah,kami semua akan menziarahi pusara arwah ayah..Lokasi perkuburan pun tidak terlalu jauh sangat mengambil masa dalam 20 minit perjalanan..Cuaca ketika itu hujan renyai-renyai menambahkan kepiluan di hati..huhuuu

kubur arwah ayah disemadikan..

Sedih kan kehilangan orang yang kita sayang..Lagi sedih orang yang rapat dengan kita..Tak ada tempat nak luahkan masalah dan berbincang tentang sesuatu perkara..Saya rindu sangat-sangat dengan arwah ayah..Saya ingat lagi pagi ahad itu saya menerima panggilan telefon dari mak menyatakan arwah ayah dah meninggal dunia..Masa itu saya rasa macam dalam mimpi pula sebab masa itu saya pun baru jer bangun tidur jadi agak mamai lah..Rupanyer banyak kali juga mak cuba telefon saya tapi saya tak dengar...

Masa dapat berita itu saya belum nak menangis lagi..Saya rasa macam blur pula..Saya terus kejutkan suami beritahu ayah dah meninggal..Masa saya siapkan beg pakaian,time itulah baru saya menangis sepuas-puasnyer..Tiba-tiba datang perasaan yang sangat sedih..Macam saya tidak boleh menghadapinyer tapi mujurlah suami ade pujuk saya supaya bersabar..

Perjalanan dari seremban ker johor saya rasakan begitu lama sangat..Macam nak terbang jer supaya cepat cikit sampai..Perjalanan ke johor ketika itu pun hujan jadi suami saya ambil langkah berjaga-jaga..Sampai di perkarangan rumah,saya lihat ramai saudara,jiran dan kawan-kawan arwah ayah datang menziarahi..Masa itu pun jenazah ayah dah ade di rumah dan selamat dimandi dan dikapankan..Tunggu selepas asar untuk sembahyang dan dikebumikan...

Saat menatap dan mencium dahi arwah ayah buat kali terakhir begitu menusuk hati..Selepas ini wajah dan suara arwah ayah tidak dapat saya dengar dan tatap lagi..Hanya gambar sebagai kenangan dan kerinduaan dikala saya rindukan arwah ayah..Tiada lagi nasihat dan tunjuk ajar kehidupan yang diberikan arwah ayah untuk saya..

Semoga arwah ayah MOHD ARPA tenang dan damai di sana..Semoga arwah ayah di tempatkan di kalangan orang-orang beriman..Terima kasih ayah di atas segala nasihat dan kasih sayang ayah selama ini..Lela sayang dan rindu kan ayah..


kenangan hari raya tahun 2010..

AL-FATIHAH...


Salam Mesra
     lela



Tiada ulasan:

Catat Ulasan