Sabtu, 24 Ogos 2013

DETIK-DETIK MENJELANG SYAWAL

ASSALAMULAIKUM DAN SALAM MESRA..

Seperti dalam enrti yang saya tulis hari itu,hari raya tahun ini saya sekeluarga beraya di taman universiti,skudai johor bahru..Saya bertolak dari seremban pukul 11.00 pagi dan bercadang nak singgah melaka,rumah mak mertua untuk berbuka puasa..Malam baru saya gerak balik ke johor..Sedap cikit jalan waktu malam ini..Memudahkan anak-anak nak tidur jer lagipun kene tengok mood suami juga..Suami lebih selesa memandu pada waktu malam jadi saya ikut jerlah..
       
Selepas selesai berbuka puasa di rumah mak mertua,dalam pukul 10 malam saya bergerak balik ke johor..Perjalanan dari melaka ke johor,alhamdulillah tak banyak kereta dan perjalanan kami malam itu amatlah lancar sekali..hihiii..Seronok berjalan jauh kalau kereta tak banyak dan jalan pun tak jem..Anak-anak pun tidur lena dan saya kene layan berbual dengan suami..Manalah tahu,takut dia terlelap ker..

Sampai di rumah mak lebih kurang pukul 12 tengah malam,jadi saya dan suami terus bersahur awal pagi itu..Yelah tak akan saya nak bangun 2 kali kot..Alang-alang dah tidur lambat,terus sahur sekali..Mak dan anak buah pun turut serta bersahur juga..hihii..Lagipun mereka menunggu saya sekeluarga sampai..Terubat rindu bila tengok muka mak dan anak buah..  

Juadah hari raya tahun ini,akak saya yang sulung yang masak di bantu 2 orang 
anak dara nyer..Emak pula menolong aper yang patut saje memandangkan mak saya kurang sihat..Saya pun tolonglah mana yang patut tapi sekejap jer dapat tolong..hihiii..Si adik pula buat perangai mintak di dukung jer..Dia belum biasakan diri dia tempat orang agaknye..

Si abang tak ade masalah nak handle sebab papa dan anak buah ade melayan die bermain..Petang itu cume sediakan bahan-bahan untuk juadah pagi raya,malam nanti senang cikit cuma sambung masak jer..Last berbuka puasa aritu akak saya cuma buat mihun putih dan goreng nugget cikit..Agak simple tapi yang penting mengenyangkan..Bila dapat berbuka puasa dan makan beramai-ramai ini,seronok sangat..Makanan dari tak sedap terus jadi sedap...hihiii...Tapi akak saya memang masak sedap tau..

Malam itu suami melayan si abang dan anak buah bermain bunga api dihalaman rumah..Bukannye mercun yang bahaya itu tau tapi bunga api jer yang selamat untuk kanak-kanak bermain..Yang penting ade pengawasan dari ibubapa..Saya perhatikan dari dalam rumah je sambil temankan mak repair cikit baju melayu anak-anak..

Masa di seremban lagi,saya sempat test baju melayu mereka..Agak labuh di bahagian tangan dan kaki..Mak saya pandai menjahit jadi lebih baik suruh mak jer jahit...hihiii Bukan nyer banyak pun,mak pula sanggup nak tolong jahitkan..Susah nak cari baju melayu budak yang betul-betul ngam dengan badan ini..Biar beli besar cikit,lagipun budak-budak ini cepat membesar..Betul tak

Malam terakhir ramadhan,terasa sayu jer..Bulan yang penuh dengan keberkatan dan pahala akan meninggalkan kita semua..Insyallah,kalau diberikan umur yang panjang oleh allah swt,tahun depan kita akan bertemu lagi bulan ramadhan ini..Selesai masak memasak untuk juadah dipagi raya,saya sekeluarga ramai-ramai menonton drama setia hujung nyawa edisi raya..Kelakarlah pulak melihat gelagat pelakon-pelakonnye..

Rasanye itu sajelah cerita saya untuk enrti kali ini..Insyallah,nanti saya ceritakan kemeriahan sambutan hari raya tahun ini yek..Jangan lupa singgah-singgahlah blog bisnes saya seperti RIZN LAILA COLLECTIONS,MY BABY APPAREL,KULIT SIHAT CANTIK SEMPURNA DAN NOVEL MELAYU TERBAIK..

  Mandi manda bersama sepupu...



Salam mesra
    Lela







Tiada ulasan:

Catat Ulasan