Rabu, 24 Julai 2013

CABARAN MENYUSUKAN ANAK DI BULAN PUASA..

ASSALAMULAIKUM DAN SALAM MESRA..

Puasa ker???hihiii..Mestilah puasa kan..Alhamdulillah,sudah masuk minggu ke 2 kita berpuasa..Cepat sungguh masa berlalu..Masa sekarang ini amat berharga so kita tidak boleh leka dan alpa dalam setiap perkara yang kita lakukan..Kita kene kejar masa bukan masa mengejar kita..

Anda ade pengalaman berpuasa sambil menyusukan anak..Mesti tak tahan kan..Al-maklum lah apa yang kita makan anak pun makan..Memang agak memenatkan kalau kita menyusu kan anak dalam masa yang sama kita berpuasa..Badan rasa letih,nak buat kerja pun rasa malas..

Saya masih ingat lagi anak pertama yang masa itu setahun lebih,kuat sangat menyusu..Anak lelaki lah katakan..Asyik nak menyusu jer..Makan pun bagi juga tapi macam tahu-tahu jer mama die berpuasa,die bagi mama die dugaan..Sabar jerlah..

Hari pertama berpuasa masih saya boleh tahan lagi..Bila masuk tengahari,saya memang dah tak boleh tahan sangat..Rasa dahaga sangat,perut pula asyik berbunyi jer..Nak ke tak nak,saya terpaksa buka puasa jugak..Apa nak buat,kali pertama berpuasa dalam masa yang sama menyusukan anak..Baru saya dapat bayangkan macammane mereka di luar sana yang tidak makan minum dengan sempurna..Sebak rasa dihati..huhuuu

Rasanyer dalam 6,7 kali juga saya tak puasa masa itu..Bukannyer saya sengaja tak nak puasa tapi saya memang tak larat nk puasa..Anak saya memang kuat menyusu.Selamat suami bagi support kat saya..Yelah,hati seorang mama mesti nak yang terbaik untuk anak so saya kene lah berkorban untuk anak tersayang..

Tahun ini saya sekali lagi puasa sambil menyusukan anak yang kedua..Umur pun dah setahun 2 bulan..Pun sama mcam abang die juga kuat menyusu..Anak yang ke dua ini pula tak suka sangat nak makan..Makanan lembut die tak mau,suka makan benda yang keras jer seperti muruku..hihiii 

Si adik pula pantang tengok saya duduk ke tengok tv ker,mesti die datang sambil selak baju..Saya ini pula jenis cepat rasa lapar dan dahaga..Makin banyak die menyusu makin dahagalah saya..Adelah 1,2 kali saya terminum dalam bulan puasa tahun ini..hihiii..Yang lain saya puasa tau..

Inilah dikatakan dugaan seorang mama yang menyusukan anak di bulan puasa..Sanggup berkorban demi anak tersayang..Menahan lapar dan dahaga ketika berpuasa bagi memastikan anak dapat keperluan yang cukup..Kita sebagai ibu,mama atau ape pun gelaran kita dapat pasti ingin anak kita sihat dan sentiasa gembira..
KHAIRIN SEMAKIN LASAK..

MUHAMMAD KHAIRIN MERZA

Antara tips-tips ringkas saya dapat berikan ketika kita berpuasa sambil menyusukan anak ialah:

1.Kita wajib kene makan sahur sebab sahur ini penting juga untuk kita dapat bekalan tenaga extra sepanjang hari..Saya tidak pernah meninggalkan waktu makan sahur sebab kalau saya tak sahur,saya akan rasa penat..

2.Minum air masak yang secukupnyer..Masa sahur itu boleh buat tambahan minum horlick ke,makan banyak buah-buahan ker..Ikut keperluaan masing-masing yek..

3.Masa berbuka puasa pula,jangan lupa makan kurma..Banyak khasiat dalam kurma ini selain membekalkan tenaga,kurma juga dapat membanyakkan air susu kita..Makan nasi bersama lauk dan sayur semasa berbuka..Terpulang kepada menu masing-masing yek..

4.Sebelum tidur malam,buatlah minum ringan seperti milo panas ker tapi jangan manis sangat tau..

5.Insyallah,ade ganjaran dan pahala oleh allah swt bagi mereka yang memilih untuk menyusukan anak dalam bulan puasa ini..

Semoga anda berjaya meneruskan pemberian susu badan semasa berpuasa kerana susu badan adalah makanan terbaik untuk anak anda..


Salam Mesra
      lela













1 ulasan:

  1. Salam sis..nice sharing..adaa ade juga pengalamam menyusukan anak mase puase..memanh dahaga..kalo tak puasa pon..mase bf anak ..botol air ade sebelah..senang nk minum..bila puase lagilah dahaganya..tp syukur adaa jumpa cara yg sesuai..minum air banyak..sahur..n minum performance drink from shaklee tu....memang peneman setia :) memang bertahan sampai ke petang..syukur..sedap plak tu haha

    Www.adaa-inspiration.com

    BalasPadam